toren meppel

Meppel - Stad & Co gaat, samen met INretail, Detailhandel Nederland en Mindlogyx Retail, Nederlandse binnensteden gastvrijer maken. Met hulp van de Stichting Detailhandelsfonds wordt het komende jaar in samenwerking met de Meppeler Handels Vereniging (MHV) in Meppel een pilot gedraaid met het opleiden van city hosts en winkelpersoneel.

Ook in Deventer, Zoetermeer en Eindhoven wordt deze pilot gedraaid. De ervaringen moeten leiden tot een Toolbox Gastvrijheid 2.0 die landelijk ingezet kan worden.

Pascal Spijkerman van Stad&CO: "Gastvrije winkelgebieden trekken meer bezoekers aan, zorgen dat mensen er vaker naartoe gaan en dat ze er langer blijven. In dit project wordt daar op twee manieren aan bij gedragen. Ten eerste wordt geïnvesteerd in gastvrijheid op straat door city hosts op te leiden. Ten tweede wordt de gastvrijheid in winkels versterkt, door personeel te trainen."

Henk Smit van de Meppeler Handels Vereniging (MHV): "Ons prachtige centrum heeft beleving hoog in het vaandel staan. Daarnaast kunnen we met onze gastvrijheid nog verder het verschil maken. We zijn zeer blij om als Meppel mee te mogen draaien in deze pilot en daarmee ons niveau nog verder omhoog te brengen!"

Wethouder Roelof Pieter Koning: "Complimenten voor de MHV dat zij de kans grijpen om mee te doen aan deze belangrijke pilot. Het gaat er om dat onze gasten in de Meppeler binnenstad vriendelijkheid, behulpzaamheid én menselijke warmte ervaren, kortom: beleving en hospitality"

Gastvrij winkelgebied trekt meer bezoekers
Door de positieve indruk die mensen op die manier krijgen, worden gasten en bewoners op hun beurt ambassadeurs van de stad en zullen zij anderen stimuleren om deze te bezoeken of zelfs om er te gaan wonen. Een gastvrij winkelgebied trekt meer bezoekers aan, zorgt dat mensen er vaker naartoe gaan en ook dat ze er langer blijven. De extra bestedingen die hierdoor worden gedaan, hebben een directe positieve impact op de binnenstad.

Elkaar versterken
Detailhandel, horeca, het hotelwezen, cultuur en vrijetijdsvoorzieningen versterken elkaar hierin. Zowel ondernemers als vastgoedeigenaren profiteren van een gezellige, florerende binnenstad. Daarnaast zijn bewoners een bepalende factor voor hoe een gebied door bezoekers wordt ervaren, maar ook de bewoners zelf moeten zich thuis en welkom voelen in het gebied waar zij wonen. Dat zorgt voor sociale duurzaamheid en leefbaarheid in binnensteden en buurten.

Gastvrijheid verhogen
In deze pilot wordt op wetenschappelijke basis een gastvrijheidsprogramma ontwikkeld waarin we verschillende manieren toetsen om gastvrijheid te verhogen. Op basis van de kennis en ervaring die daarmee wordt opgedaan, kunnen succesfactoren worden geïdentificeerd waarmee vervolgens gastvrijheid in de rest van Nederland kan worden verhoogd. Het resultaat, de Toolbox Gastvrijheid 2.0, zal in december 2018 op een speciaal seminar worden gepresenteerd.

(foto: Binnenstadnieuws.nl)